Start > Standardy Ochrony Dzieci a hotele i restauracje, czyli co na to HoReCa?

Standardy Ochrony Dzieci a hotele i restauracje, czyli co na to HoReCa?

STANDARDY OCHRONY DZIECI – PODSTAWA PRAWNA

W związku z uregulowaniami wynikającymi z treści art 22c w zw. z art. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r., o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2023 poz. 1304 z późn. zm.) – nowe regulacje prawne znane jako „Lex Kamilek” – od dnia 15 lutego 2024 r. wszystkie podmioty pracujące z dziećmi są zobowiązane do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich.

Obowiązek taki leży między innymi na podmiotach świadczących usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. Wszystkie te jednostki mają czas na opracowanie oraz wdrożenie standardów do 15 sierpnia 2024 r.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – DLA KOGO?

Standardy ochrony małoletnich uznajemy za konieczny element funkcjonowania wszystkich instytucji, w których przebywają dzieci. Dlaczego? Ponieważ dzięki nim placówka troszczy się o dobro każdego dziecka, zabezpiecza personel oraz dba o swoją reputację. Większa świadomość zagrożeń pozwala efektywniej im zapobiegać i w konsekwencji skuteczniej tworzyć środowisko wolne od czynników, które mogą doprowadzić do naruszenia praw dziecka. Standardy dają pracownikom jasność w zakresie zachowań niedozwolonych względem dzieci, jak również w sposób przejrzysty informują o oczekiwanej reakcji w przypadku obaw o ich bezpieczeństwo. Ponadto poprzez wdrożenie standardów instytucja kieruje na zewnątrz jednoznaczny komunikat na temat swojego zaangażowania w ochronę dzieci przed krzywdzeniem.

JAKIE OBOWIĄZKI SPOCZYWAJĄ NA BRANŻY HORECA?

W kontekście podmiotów świadczących usługi hotelarskie oraz noclegowe, szczególnie ważna jest „identyfikacja relacji” między dziećmi a dorosłymi przebywającymi w obiekcie noclegowym, co oznacza, że hotelarze są zobowiązani do weryfikacji, czy dorosły gość jest prawnym opiekunem małoletniego. W praktyce, może to oznaczać, że personel hotelu będzie musiał zadać proste pytania dotyczące relacji między dorosłymi a dziećmi, a także obserwować interakcje między nimi, aby upewnić się, że nie ma żadnych zagrożeń. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do bezpieczeństwa dziecka, personel będzie miał obowiązek podjąć odpowiednie kroki, w tym powiadomienie odpowiednich organów.

Aby dostosować wewnętrzne procedury do nowych wymagań, właściciele hoteli powinni:

  • Opracować i wdrożyć standardy ochrony małoletnich.
  • Zapewnić szkolenie personelu z nowych procedur i standardów.
  • Upublicznić standardy ochrony małoletnich, aby rodzice i opiekunowie mogli je łatwo przeczytać i zrozumieć.
  • Regularnie monitorować i aktualizować te standardy, aby zapewnić ich skuteczność i zgodność z bieżącymi wytycznymi.

Na Podkarpaciu organizacją prowadzącą szkolenia w obszarze tworzenia, wdrażania oraz monitorowania Standardów ochrony małoletnich jest Fundacja PRO-FIL. Nasi specjaliści szkolący się i współpracujący z ekspertami FDDS aktualnie szerzą wiedzę dotyczącą Standardów ochrony dzieci a już od wielu lat szkolą kadry pracujące z dziećmi i młodzieżą w zakresie identyfikacji i przeciwdziałania krzywdzeniu i przemocy.

Rozlicz z nami PIT 1,5% Skip to content