Start > Standard nr 7 – Mały odkrywca w akcji – nowe standardy wspierające ciekawość i poznawanie świata przez najmłodszych.

Standard nr 7 – Mały odkrywca w akcji – nowe standardy wspierające ciekawość i poznawanie świata przez najmłodszych.

Kontynuujemy nasz cykl publikacji o standardach opieki, które od 1 stycznia 2026 roku będą obowiązywały we wszystkich placówkach opieki nad dziećmi do lat 3 w Polsce.
Dziś przedstawiamy siódmy standard, który dotyczy wspierania dzieci w poznawaniu i doświadczaniu otaczającego świata, rozwijaniu ciekawości, umiejętności obserwacji oraz myślenia przyczynowo-skutkowego.

Poznawanie świata przez codzienne doświadczenia

Nowe wytyczne zobowiązują placówki do takiej organizacji przestrzeni i aktywności, aby dzieci mogły odkrywać świat na różne sposoby – indywidualnie, w małych grupkach i w całej grupie. Personel będzie m.in.:

  • organizować różnorodne kąciki tematyczne, regularnie uzupełniane o nowe materiały i zabawki;
  • dostosowywać tematy zabaw do aktualnych zainteresowań dzieci;
  • zapewniać dzieciom swobodę wyboru zabawy, sposobu jej prowadzenia i czasu trwania;
  • umożliwiać udział w zajęciach zorganizowanych bez przymuszania;
  • tworzyć zabawy bazujące na bezpośrednim doświadczaniu – z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku i materiałów naturalnych;
  • zachęcać do eksperymentowania, uczenia się na błędach i mierzenia się z nowymi wyzwaniami;
  • umożliwiać eksplorowanie otoczenia placówki i obserwowanie zmian w przyrodzie.

Rozwój myślenia, obserwacji i języka

  1. standard kładzie nacisk na stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwojowi poznawczemu dzieci. Przykłady działań to:

1. Myślenie przyczynowo-skutkowe:

  • wprawianie w ruch przedmiotów,
  • zabawy światłem,
  • budowanie i burzenie konstrukcji,
  • czynności odwracalne (wkładanie, wyjmowanie, przenoszenie) i nieodwracalne (darcie, zgniatanie, zabawa lodem).

2. Umiejętność obserwacji i doświadczania:

  • wybór produktów do jedzenia podczas posiłku,
  • zabawa przedmiotami wydającymi różne dźwięki,
  • eksploracja natury i terenu wokół placówki,
  • zabawy w odkrywanie i znajdowanie.

3. Używanie określeń dla cech przedmiotów:

  • komentowanie i opisywanie „znalezionych skarbów”,
  • porównywanie wielkości i kształtów (np. duży–mały, większy–mniejszy),
  • nazywanie cech tego, czym bawią się dzieci.

4. Używanie określeń przestrzennych:

  • poszukiwanie ukrytych przedmiotów,
  • zabawy ruchowe z torem przeszkód,
  • układanie puzzli i klocków.

Dlaczego to ważne?

Pierwsze lata życia to czas, w którym dzieci poznają świat głównie poprzez zmysły, ruch i zabawę. 7. standard ma zagwarantować, że w każdej placówce w Polsce będą miały możliwość bezpiecznego odkrywania, eksperymentowania i rozwijania swoich kompetencji poznawczych – w atmosferze swobody, ciekawości i radości odkrywania.

Szczegółowe informacje na temat tego standardu znajdziesz tutaj 👇

STANDARD 7

Rozlicz z nami PIT 1,5% Przejdź do treści