Start > Standard nr 6 – Razem w grupie, silni w sobie – jak nowe standardy wspierają rozwój społeczny i emocjonalny najmłodszych.

Standard nr 6 – Razem w grupie, silni w sobie – jak nowe standardy wspierają rozwój społeczny i emocjonalny najmłodszych.

Kontynuując nasz cykl artykułów o nowych standardach opieki, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku we wszystkich placówkach opieki nad dziećmi do lat 3 w Polsce, dziś przedstawiamy kolejny z nich.
Dotyczy on wspierania rozwoju społecznego i emocjonalnego najmłodszych – od budowania poczucia przynależności, przez rozwój autonomii i naukę współpracy, aż po celebrowanie ważnych chwil w życiu dziecka.

Budowanie poczucia przynależności

Placówki będą zobowiązane do takiej organizacji przestrzeni i codziennych aktywności, aby dzieci mogły w naturalny sposób nawiązywać kontakty i czuć się częścią grupy.
Personel będzie m.in.:

  • dzielić sale na strefy sprzyjające różnorodnym formom zabawy i interakcji;
  • wprowadzać rytuały powitań i pożegnań;
  • organizować cykliczne zabawy integracyjne;
  • angażować dzieci w wspólne dekorowanie sal;
  • uważnie wspierać inicjatywy i relacje między dziećmi.

Rozwój autonomii i samodzielności

Standard zakłada silne wsparcie w budowaniu samodzielności i poczucia sprawczości u dzieci. Placówki będą zapewniać m.in.:

  • możliwość wyboru zabaw i aktywności;
  • pełnienie prostych ról, np. dyżurnego przy stole;
  • czas na samodzielne wykonywanie czynności (ubieranie, sprzątanie, układanie puzzli);
  • wsparcie w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów;
  • poszanowanie decyzji dziecka dotyczących dzielenia się zabawkami lub uczestniczenia w zabawach grupowych.

Współpraca i komunikacja

Personel będzie wspierał rozwój kompetencji społecznych poprzez:

  • wskazywanie dzieciom sposobów współpracy („Najpierw on, potem ty”);
  • umożliwienie wyboru towarzyszy zabawy;
  • stosowanie pozytywnych komunikatów;
  • wprowadzanie i omawianie prostych zasad funkcjonowania w grupie.

Celebrowanie ważnych wydarzeń

Placówki będą zobowiązane do celebrowania wydarzeń istotnych z punktu widzenia dzieci, takich jak:

  • urodziny (według ustalonego, równego dla wszystkich rytuału);
  • Dzień Dziecka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziców – w formie wspólnych aktywności;
  • wybrane święta tradycyjne, z poszanowaniem różnic kulturowych i uzgodnieniem formy obchodów z rodzicami.

Dzieci zachowają prawo do rezygnacji z udziału w danym elemencie uroczystości, a ich wybór będzie w pełni respektowany.

Dlaczego to ważne?

Standard ten ma na celu stworzenie w każdej placówce w Polsce środowiska, w którym dziecko od najmłodszych lat czuje się akceptowane, bezpieczne i zauważone, a jego rozwój społeczny i emocjonalny jest wspierany poprzez codzienne doświadczenia, zabawę i relacje.

Szczegółowe informacje na temat tego standardu znajdziesz tutaj 👇

STANDARD 6

Rozlicz z nami PIT 1,5% Przejdź do treści