„Lepsze jutro”
Projekt finansowany przez Google org. za pośrednictwem POP Fund, zarządzanego przez Fundację PCPM
Projekt „Lepsze jutro” ma na celu stworzenie zintegrowanego i wspierającego środowiska edukacyjnego, w którym uczniowie polscy i ukraińscy, będą mogli rozwijać swoje umiejętności społeczne, emocjonalne i komunikacyjne, co przyczyni się do ich lepszego funkcjonowania w lokalnych społecznościach
Cele projektu:
– Wspieranie integracji międzykulturowej – projekt ma na celu budowanie mostów między uczniami polskimi i ukraińskimi, co przyczyni się do większej harmonii i zrozumienia w społecznościach szkolnych i lokalnych. Integracja ta jest kluczowa dla budowania spójnych społeczności, w których różnorodność jest traktowana jako wartość
– Poprawa zdrowia psychicznego i dobrostanu dzieci – poprzez wsparcie emocjonalne i psychologiczne, projekt ma na celu poprawę zdrowia psychicznego uczniów, co jest fundamentem ich sukcesów edukacyjnych i osobistych. Zdrowi psychicznie uczniowie są lepiej przygotowani do radzenia sobie z wyzwaniami życiowymi i edukacyjnymi
– Zwiększenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniami z różnych środowisk kulturowych – zwiększenie umiejętności w pracy z uczniami pochodzącymi z różnych kultur przyczyni się do tworzenia bardziej wspierającego środowiska edukacyjnego
– Przeciwdziałanie przemocy i mowie nienawiści – edukacja uczniów w zakresie rozpoznawania, przeciwdziałania oraz reagowania na przemoc i mowę nienawiści -> stworzenie bezpieczniejszego i bardziej wspierającego środowiska szkolnego
W ramach projektu zaplanowano objęcie wsparciem następujące grupy odbiorców:
– dzieci w wieku szkolnym (6-15 lat) uczęszczający do szkół podstawowych,
– kadra nauczycielska/wychowawcza pracująca w szkołach podstawowych/ placówkach wsparcia dziennego.
Zaplanowane działania:
I. Cykl 4 modułów warsztatów grupowych dla dzieci. Moduły tematyczne realizowane w grupach:
1. Radzenie sobie z emocjami
2. Komunikacja bez przemocy
3. Budowanie więzi społecznych
4. Przeciwdziałanie przemocy
II. Warsztat dla nauczycieli/wychowawców – wsparcie szkoleniowe w zakresie pracy z Uczniami wywodzącymi się z różnych środowisk kulturowych.
III. Indywidualne wsparcie psychologiczne (60h) – wsparcie skierowane do Uczniów z Ukrainy. Wsparcie psychologiczne ma za zadanie wstępną diagnozę, wsparcie doraźne, ewentualne skierowanie na dalsze działania pomocowe – działania ukierunkowane na poprawę zdrowia psychicznego, lepszego radzenia sobie ze stresem i sytuacjami kryzysowymi oraz pomoc w przystosowaniu się do nowej rzeczywistości społecznej.