Podczas pandemii COVID 19 zmieniło się funkcjonowanie ludzi w wielu sferach. W znacznym stopniu i szybkim tempie przekształcony został sposób działania m.in. środowiska szkolnego ale także innych ośrodków- w tym wychowawczych. Jak dostrzegają specjaliści (m. in. psychologowie i socjolodzy) zmiany dotyczyły nie tylko formy przekazywania wiedzy, ale także przyczyniły się do wielu zmian, mających liczne skutki psychologiczne i społeczne. Trudności pojawiające się u uczniów wpływały na reorganizację pracy nauczycieli i wychowawców, którzy mierzyli się w swojej pracy zawodowej w tym czasie z dodatkowymi trudnościami. Jak podkreślali zgodnie specjaliści duże znaczenie dla młodych osób miało poczucie ,,zaopiekowania emocjonalnego”. Oznacza to, że ważnym zadaniem pedagogów i opiekunów była dostępność dla najmłodszych pomimo dystansu fizycznego. W związku z tym poczyniliśmy kroki, obejmujące zainteresowanie ich trudnościami, emocjami, które przeżywają. Prócz zapotrzebowania na wsparcie ze strony młodych osób, dostrzegliśmy taką potrzebę także u innych, w tym niepełnosprawnych, wykluczonych społecznie, szczególnie narażonych na stres, wynikający z izolacji. Obserwacje, zebrane z działającej w okresie pandemii infolinii wsparcia, pokazały, jak wiele stresu, lęku i trudności było obecnych w ich życiu.
Projekt Wsparcie nauczycieli i uczniów w czasach pandemii, zrealizowany w 2021 roku stanowił pierwszy etap współpracy pomiędzy Fundacją na Rzecz Psychoprofilaktyki Społecznej PRO-FIL, a stowarzyszeniem Karpatské Centrum Spolupráce, n.o. Celem ogólnym mikroprojektu było podniesienie jakości i skuteczności nieformalnej edukacji w sytuacji zagrożenia pandemią, które będzie miało wpływ na poprawę sytuacji na transgranicznym rynku pracy. Wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli, uczniów i łagodząc skutki pandemii COVID-19 zrealizowaliśmy szereg zadań, zmierzających do niwelowania skutków pandemii oraz radzenia sobie w sytuacjach z nią związanych. W trakcie realizacji projektu nauczyciele brali udział w szkoleniach i superwizjach, koncentrowali się na doskonaleniu własnych zasobów, poznali metody, które mogli wykorzystać w swojej dalszej pracy z młodzieżą. Uczniowie zaś mieli okazję do uczestnictwa w treningu umiejętności społecznych, który ma na celu zwiększenie zdolności do nawiązania kontaktów interpersonalnych oraz czerpania z nich satysfakcji poprzez trening komunikacji, budowania motywacji, kreatywności. Wspólna realizacja zadań przez partnerów projektu Polski i Słowacji otworzyła nowe możliwości spójnego połączenia systemu edukacji po obu stronach granicy. Zaangażowanie szkół po obu stronach granicy była świetną okazją wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, co sprzyjało skuteczności i efektywności podejmowanych działań.